Rustad skole i Ås er en dysleksivennlig skole. Spes.ped. koordinator Vigdis Lothe Waaler tar i bruk det siste av teknologi for å hjelpe dyslektikerne på skolen.
ÅS: Robert (9) og Johanne (12) er to av 25 elever på Rustad skole med dysleksi. Spes.ped. koordinator Vigdis Lothe Waaler jobber daglig med å hjelpe elever med dysleksi med en bedre skolehverdag. En måte er å gi elevene hjelpemidler slik at de stiller på lik linje som medelevene i undervisningen.
– Dyslektikere sliter med å stokke bokstavene i riktig rekkefølge. Derfor bruker de lang tid på å lese. Om det er norsk, engelsk eller andre fag hvor tekst er en viktig del. Med hjelpemidler som mobiltelefoner, iPader og OrCam MyEye briller, kan elever med dysleksi stille på lik linje som andre elever uten denne lidelsen, sier Lothe Waaler, eller Vigdis som hun liker å bli kalt.
Johanne går siste år på barneskolen, og har i det siste fått prøve OrCam MyEye-brillene. På brillen sitter det et lite kamera som «leser» teksten hun skal lese. Ved å peke på hvor teksten er, plukker kamera opp bokstavene og leser høyt det som står i teksten.
– Hvis jeg skal lese en tekst som læreren gir oss fem minutter på, bruker jeg over dobbelt så lang tid. Med skanning eller brillene bruker jeg like lang tid som de andre i klassen fordi teksten blir lest for meg, forteller Johanne.
Kostbart
Robert er også en av dem som får prøve OrCam MyEye-brillene. Han synes det er helt strålende med slik hjelp.
– Det går mye raskere å lese. Og brillene er også raskere enn å skanne tekst på mobil eller iPad, forklarer han.
Det koster å gi elever med dysleksi utstyr som fungerer. OrCam MyEye-brillene koster 40.000 kroner.
– De er kjempedyre, poengterer Robert og tar dem forsiktig av.
Vigdis jobber hele tiden med å få støtte til hjelpemidler.
– NAV er forpliktet til å gi støtte til hjelpemidler for dyslektikere. Nå har vi hatt disse brillene på lån en stund, og så håper vi å få støtte slik at vi kan få et par til. Vi ser at det fungerer veldig bra, og da er det viktig at elevene som har dette behovet får den hjelpen de trenger, sier hun.
Mindre tid
For Johanne og Robert er skoledagen og leksene ikke lenger et problem. Hjelpemidlene som Rustad skole har gitt elevene med dysleksi gjør skolehverdagen deres enklere.
– Jeg bruker mindre tid på lekser enn tidligere. Og så er det gøy, sier Johanne som vil bli som Vigdis når hun blir voksen.
Robert er ikke helt sikker på hvilken retning han vil gå når han blir eldre, men Vigdis er overbevist om at han vil jobbe med noe innen teknikk ...
Comments